Hur vi satte Team Missions

De senaste veckorna har jag jobbat med att tillsammans med Hemnets produktteam definiera nya team missions. Alltså teamets syfte på lång sikt, en kort beskrivning av varför varje team existerar.

Vi vill att teamen på Hemnet ska vara autonoma för vi tror det är effektivt och skapar engagemang. Teamen ska själva sätta sina mål (vi använder OKRs) och jobba självständigt mot målen. Men för att kunna veta hur ett team ska kunna bidra till Hemnets mål behöver de förstå sitt uppdrag. Teamen behöver också förstå andra teams uppdrag för att veta vad de inte ska jobba med, samarbeta och hantera beroenden mellan team. Att sätta team mission löser inte allt men vi tror att det kan bidra till bättre diskussioner kring vad teamen gör och hur de förhåller sig till varandra. Plus ökat engagemang kring teamets egna mål och uppdrag.

close up photography of yellow green red and brown plastic cones on white lined surface

Vi har sex team, där fyra av teamen är produktteam som ansvarar för ett produktområde. Produktområdesansvaret är mestadels skuret utifrån målgrupp – bostadsköpare, bostadssäljare, mäklare, annonsörer och partners. De övriga två teamen, appteamet och plattformsteamet, jobbar inte mot någon speciell målgrupp eller produktområde.

Det finns lite olika definitioner av mission och man kan lätt hamna i metadiskussioner om vad som är vad och vad ett mission ska innehålla. Så här har jag presenterat det:

  • Det ska rama in vårt teams syfte och ansvar är
  • Det får gärna innehålla vad vi gör, för vem vi gör det och varför
  • Det ska vara kort och koncist
  • Det ska vara vårt syfte idag, inte någon långsiktig ambition (detta är snarare vision tänker jag)

Hur vi gjorde

Våra team satte sina missions i en workshop som resulterade i en idé om mission statement. De fick börja med att svara på enklare frågor som ”om du träffade en ny kollega, vad skulle du säga att ditt team gör?”. Sedan fick de två och två komma fram till ett mission statement och presentera för varandra på den digitala whiteboarden i Miro. Där kom vi sedan fram till en gemensam mission genom att hitta gemensamma nämnare i förslagen och diskutera vad som skulle vara med, ord för ord.

En person (jag) faciliterade alla workshops, vilket rekommenderas. Man lär sig en massa, blir för varje gång bättre på att sätta rätt kontext och fokusera på det som är viktigast. Jag lärde mig till exempel att vara noggrann med hur vi definierar mission. Några team hade gjort liknande övningar förut och hade olika definitioner med sig in i workshopen.

Efter workshopen fick teamet feedback från produkt/utvecklingsledning utifrån helhetsbilden. Vi vill att bitarna i teampusslet ska passa ihop, att inget viktigt faller utanför teamens ansvar och att ett teams mission inte överlappar något annat team för mycket. Några team körde sedan uppföljningsworkshops, andra fick feedback och kunde enas via Slack.

Resultatet

Så här blev en av våra team missions:

Team Agent Products makes Hemnet an obvious choice for agents by giving them the best possible conditions to make successful property transactions and reach new customers

Någon vecka senare, när vi börjat prata om teamens mål för nästa kvartal, har jag hört missions användas i diskussioner kring vilket team som ska ansvara för vilket mål. Jag hoppas våra missions kommer fortsätta hjälpa oss framöver.

Lästips

Team Objectives – Empowerment av Marty Cagan – om att stärka teamet genom målsättande

Good Product Team / Bad Product Team av Marty Cagan – om vad som utmärker starka produktteam

Jag har skrivit om OKRs i agila tvärfunktionella team

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s