När Hemnet byggde onlinevisningar på en vecka

artikelbild-bloggen-ny

I lördags förmiddag höll Elin Bjurevall från Skandiamäklarna den första livestreamade visningen på Hemnet någonsin. Ett gulligt rött hus med vita knutar utanför Tystberga visades för ca 40 spekulanter. När jag kollade streamen blev jag helt varm i kroppen av stolthet. För en dryg vecka tidigare fanns ingenting. Noll.

Det är förstås en speciell situation med coronavirus och mycket av energin bygger på en vilja att hjälpa till. Minska smittspridningen på öppna visningar och förhoppningsvis bidra till att bostadsmarknaden inte dyker under krisen. Och vi har jobbat i ett högt tempo, ohållbart på sikt. Men det är ändå kul att reflektera över vad som hände egentligen. Hur kunde vi vara så snabba? Finns det något vi kan ta med oss i hur vi jobbar med produktutveckling även när det inte är krisläge?

Den öppna Slack-kanalen #hemnet-live startades 13 mars och kommunikationen exploderade snabbt. Här kan man se aktiviteten på Slack i alla kanaler:

Meddelanden per dag

Vi har sedan 13 mars skickat dubbelt så många meddelanden som vanligt och en del av ökningen beror på att alla jobbar hemma på grund av viruset. Men #hemnet-live står för en stor del av ökningen. Det har postats 1844 meddelanden i kanalen på nio dagar vilket är mer än vad som postats någon annan kanal på en månad.

Några saker som har kännetecknat kommunikationen i #hemnet-live:

  • Snabba svar. Ingen vill fördröja någon annans arbete genom väntetider. Det gäller också code review (som sker i Github), man har fått sin kod granskad snabbare än kvickt.
  • Snabba beslut. I normalfall kan det bli utdragna diskussioner om olika vägval. Här föreslog någon något, andra tyckte det var good enough och så körde man på det direkt. En viktig förutsättning var att det var tydligt kommunicerat ”uppifrån” att vi som jobbade med tjänsten hade mandat att ta beslut själva.
  • Transparens. Vi har vanligtvis en kultur av att visa upp och få feedback på det vi gör. I och med Hemnet Live boostades även den. Kanalen var öppen och vi var flitiga med att visa upp halvfärdiga fulskisser, få tidig feedback på copy, testa lösningar och dela idéer. Mycket av kommunikationen var visuell. Visualiserade flöden, skärmdumpar, skisser.
  • Ständiga diskussioner om målet. Vårt mål var att komma ut med livestreamade visningar till visningshelgen vecka 12 men exakt vad som skulle finnas på plats visste ingen. Vad måste vara på plats för att vi ska kunna komma ut? Vad kan läggas till senare? Vad kan göras manuellt? Vårt mål var inte att ha en perfekt lösning ute från början, utan att komma ut snabbt så vi kunde lära oss vad som fungerar.

Det där sista, att bygga en halvfärdig men så bra lösning att den kan användas fullt ut, tror jag vi kan bli ännu bättre på i normalläge. Vi pratar ofta om att jobba med MVP (Minimum Viable Product) eller RAT (Riskiest Assumption Test) – men gör vi verkligen det? Kan vi fuska mer och lära oss snabbare?

Efter den här första visningshelgen har ca 50 mäklare livetreamat sina visningar. Vi har snappat upp mängder av frågetecken och problem från både mäklare och besökare. Vi har kunnat delta själva och fått en känsla för vad spekulanterna upplever.  Vi kan nu förklara för mäklare vad de bör tänka på för att göra en bra onlinevisning. Vem hade till exempel kunnat förutse att vissa mäklares skor med hård sula skapar ett ljud som tränger igenom allt prat?

Insikterna vi fått från riktig användning gör att vi nu, vecka två, kan fokusera på att fixa rätt saker istället för att bygga potentiellt onödiga saker eller lägga tid på att spekulera kring potentiella problem. Det är verkligen guld värt och något jag hoppas vi tar med oss framåt.

Med det sagt, otroligt imponerad av alla kollegor som gjorde detta möjligt. Ni är bäst!

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s