(Komma runt) problem med designers i tvärfunktionella team

På Hemnet organiserar vi oss i tvärfunktionella produktutvecklingsteam.

Tvärfunktionella betyder att teamen inte bara består av utvecklare utan också dedikerad Product manager och andra kompetenser som UX Designer, Digital analytiker, Konverteringsoptimerare eller User researcher. Vi har lite olika designkompetenser i olika team men gemensamt är att alla ska ha en Product manager, utvecklare och någon/några som kan driva processen för research, design och uppföljning.

Produktutvecklingsteam betyder för oss att varje team har ansvar för ett produktområde, vilket för oss oftast innebär att teamet även har helhetsansvar för en viss målgrupp. Teamet jag hör till jobbar exempel med målgruppen mäklares behov och drivkrafter för att bygga nya och förbättra befintliga mäklarprodukter.

Tvärfunktionella produktutvecklingsteam

Det finns en massa bra saker med att organisera sig på det här sättet:

  • Alla kompetenser är med i hela processen. Det skapar förståelse och engagemang i teamet. Det minskar kommunikationsproblem och gör att vi kan ha både teknik-, affärs- och användarperspektiv på allt vi gör. Det suddar också ut gränserna mellan exempelvis UX designer och utvecklare – vi har mycket att lära av varandra.
  • Teamet kan ta ansvar fullt ut för sin målgrupp och produkt. Vi kan jobba med visionen för vår målgrupp, optimera och prioritera det som är bäst för målgruppen. Teamet lär sig hela tiden, blir bättre och bättre på att förstå sin målgrupp och sina produkter.
  • Teamet kan jobba med snabba experiment. Klassisk user research som djupintervjuer eller användningstester är bra sätt att förstå sina användare. Men de har sina begränsningar. Ett annat kraftfullt sätt är att experimentera med att släppa olika lösningar och följa upp resultaten (vilket jag skrivit om här). Om detta ska gå snabbt behöver vi hitta kreativa sätt att utforma/utveckla experiment och fejka saker när det går. Experimenterande kräver alltså ett tight samarbete mellan utvecklare och designers/analytiker.

Att organisera designers i tvärfunktionella team är bra. Men det finns också en del problem som man behöver ha koll på och jobba med. Några har synts på min arbetsplats, andra har jag tänkt på efter att läst boken Org Design for Design Orgs av Peter Merholz och Kristin Skinner (bra bok!).

Använda människor och kompetens på rätt sätt

people coffee meeting team

Ett teams uppgifter varierar. I perioder har mitt team jobbat med teknisk infrastruktur som bara måste göras och jag har haft svårt att bidra. I andra perioder har det varit för mycket jobb på design/analysfronten för en person. Ibland har jag känt att jag är fel person, att en kollega från ett annat team skulle göra ett bättre jobb.

Man ska inte försöka optimera så alla har 100% att göra under 100% av tiden (flödesoptimering istället för resursoptimering, en grundpelare i Lean). Men att inte kunna bidra med sin kompetens under en längre tid är jobbigt och påverkar arbetsmoralen.

Några sätt att minska problemet

  • Jobba med kompetensutveckling och kunskapsspridning – skapa möjligheter att bredda sig.
  • Uppmuntra folk att göra saker som inte ingår i deras kärnkompetens.
  • Ha sätt att ”låna ut” personer till andra team under perioder. Här krävs det förstås synkronisering mellan team så man både kan be om hjälp och säga till om någon komma ha alldeles för lite att göra.
  • Kunna byta team. Det tar tid för ett team att hitta ett effektivt samarbete så man vill inte byta för ofta. Men om en person passar bättre i ett annat team eller vill utvecklas åt något håll ska det gå att byta utan att det är någon big deal.

Kontakt med andra designers

woman sitting on wooden planks

Precis som utvecklare gärna vill jobba med andra utvecklare vill designers träffa andra designers. För att utvecklas, må bra och för att kunna lösa kluriga problem. Som designer får man ofta en rätt stor och svår roll vilket kräver en hel del stöd. Speciellt i början när man ska hitta sin roll i teamet.

Några lösningar

  • Göra tid för att hjälpa varandra. Se till att alla prioriterar att hjälpa sina kollegor, även när det finns mycket att göra i det egna teamet.
  • Träffas regelbundet i olika sammanhang för att prata ihop sig och lösa problem tillsammans.
  • Ha regelbunden kontakt med designers från andra team genom till exempel mentorskap eller coachning.

Sammanhållen användarupplevelse och arbetssätt

man wearing black and white stripe shirt looking at white printer papers on the wall

Ett annat problem som Merholz och Skinner skriver om är att teamen designar på olika sätt. Även om teamet jobbar med lösningar för sin målgrupp så överlappar målgrupper.

På Hemnet har vi exempelvis målgruppen bostadsköpare som ofta samtidigt är (eller kommer bli) bostadssäljare. Vi vill att användare ska känna igen sig i tjänsten oavsett vilken målgrupp man för tillfället hör till.

Vi vill också ha gemensamma arbetssätt när det gäller vissa saker. Så teamen slipper uppfinna hjulet på nytt när de exempelvis vill rekrytera användare till intervjuer eller visualisera sin målgrupps kundresa.

Hur löser vi det här?

  • Att ha gemensamma sätt att designa saker på är grundtanken med designsystem. Vissa har ett dedikerat designsystem-team som jobbar med gemensamma komponenter, mönster och riktlinjer. Andra delar upp ansvaret mellan team.
  • Att vi träffas och löser problem tillsammans minskar inte bara ensamheten. Det gör också att vi kan hitta gemensamma designprinciper, gemensamma arbetssätt och värderingar.
  • Att vi tänker utanför vårt eget team och satsar på kunskapsdelning. Hur kan det här nya verktyget jag hittat gynna andra team? Finns det någon annan som kan dra nytta av det här designmönstret?

Målgruppsteam – inte featureteam

Det är rätt vanligt att organisera team kring en specifik feature eller teknik, till exempel varukorgen. Men för att kunna skapa maximalt värde behöver vi förstå hela kundresan. Från att det dyker upp ett behov hos en potentiell köpare till att köparen använt och kanske sålt vidare eller återvunnit produkten. Om vi inte jobbar med hela kundresan och stirrar oss blinda på varukorgen kommer vi göra fel prioriteringar, suboptimera och viktiga förbättringar kommer falla mellan stolar.

För att kunna optimera behöver team organisera sig kring målgrupper, exempelvis köpare. Om det blir för stort att ha ansvar för en hel målgrupp kan man organisera sina team runt en del av kundresan, till exempel före köp, under köp och efter köp.

Centralized partnership-modellen

I större organisationer med många team blir det mer komplext och svårare att jobba med helheten om designers sitter dedikerat i team med ansvar för bara en liten del av kundresan. I boken presenteras en sorts hybridmodell som kallas Centralized Partnership. Den innebär att designers organiserar sig runt målgrupper (t.ex. köpardesignteamet) även om produktutvecklingsteamen inte gör det. Vissa i köpardesignteamet jobbar mer dedikerat med någon del i kundresan (och med ett produktutvecklingsteam) medan andra jobbar mer övergripande.

httpatomoreillycomsourceoreillyimages2257346.png
Centralised partnership-modellen från Org Design for Design Orgs (Merholz/Skinner 2016)

I stora organisationer kan något i den här stilen behövas. Men jag tror att man ska hålla sig borta från separata designteam när det är möjligt. Det finns som sagt en massa fördelar med att designers, utvecklare och andra jobbar tight tillsammans. Speciellt i experimenterande organisationer. Hur man än gör kommer man skapa barriärer och kommunikationsproblem om man har ”designteam” och ”utvecklingsteam”.

Hela kapitlet om Centralised Partnership finns att läsa här om man är nyfiken.

Vill du också jobba i tvärfunktionella produktutvecklingsteam?

Tänker du som jag? När jag skriver det här söker vi på Hemnet både utvecklare, UX designer och product manager. Här finns jobbannonserna.

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s