Mob tuesday – testa att jobba hela teamet i en mobb

För några månader sedan startade mitt produktutvecklingsteam på Hemnet ett experiment. Flera i teamet var nyfikna på att jobba i en mobb. Alltså att jobba på samma problem samtidigt i samma rum på samma dator. Hela teamet, som består av utvecklare, product manager, ux designer och visuell designer. Fördelarna med detta är enligt mobbförespråkarna många. Gemensam förståelse för problemet vi löser, inga överlämningar eller ledtider, vi kan ta alla beslut direkt, tydligt fokus och bättre kvalité. Men hur funkar det i verkligheten?

group hand fist bump

Vi hade gjort några spontana försök med mobb tidigare men insåg att vi behövde avsätta tid för att mobben verkligen skulle hända. Vi jobbar i tvåveckorssprintar och måndag är planeringsdag. Det gör tisdag till en optimal mobbdag. Vi har sprintmålet färskt i huvudet och alla har ännu inte hunnit spridas ut och hugga tag i olika uppgifter. Måndagens planering innebär också ofta att vi har nya större problem att hugga tag i som kräver delad förståelse och där alla kompetenser i teamet behövs extra mycket.

Mobbregler

De första stapplande mobbsessionerna körde vi utan regler. Det funkade okej men alla var överens om att det blev för dåligt fokus. Flera datorer och telefoner jobbades på parallellt utan att man riktigt visste vad folk jobbade med. Uppgiften vi skulle lösa var otydligt definierad vilket gjorde att vi började lösa ett problem men efter ett tag grävde ner oss i ett hål och försökte lösa ett annat. Vi behövde regler.

Våra mobbregler revideras förstås varje gång men just nu ser de ut som följer:

  • Tydligt mål med sessionen
    • Vilken uppgift ska vi lösa och när är vi klara?
  • Om man är med i mobben så fokuserar man på det som händer i mobben
  • Om man inte bidrar eller lär sig något är det helt okej att gå iväg och jobba ensam
    • Även okej att komma tillbaka. En person onboardar.
  • Om man inte bidrar eller lär sig något är det helt okej att sitta kvar i rummet och jobba ensam
    • Meddela mobben tydligt att man inte deltar just nu
  • En dator, en “driver” som lyssnar snarare än bestämmer
    • Roteras var 30:e minut
    • Alla erbjuds att vara driver men alla behöver inte vara driver
  • Lyssna på alla och respektera allas åsikter
  • Alltid utvärdera efteråt
    • Revidera dessa regler och göra det ännu bättre nästa gång

De regler som tillkommit sedan start är framför allt de som har med frivilligt deltagande att göra. Vi har försökt använda mobben för att lösa problem som alla kan bidra till, till exempel att detaljera ett flöde och skissa wireframes eller ta reda på vilken tredjepartslösning vi ska välja utifrån olika kriterier. Men vi vill inte att mobben bara ska bli en workshop utan att vi också ska kunna skriva kod.

Att alla i teamet inte kan koda behöver inte vara något problem egentligen, att koda är ju att lösa problem och det går att förstå problemet även om man inte kan tolka koden. Men när problemlösningen blir på en för tekniskt detaljerad nivå blir det svårt för icke-kodande mobbdeltagare att bidra eller känna engagemang. Därför tillåter vi att man slutar delta och jobbar med något annat men sitter kvar i rummet. På så sätt går det lätt att börja delta igen när mobben  börjar jobba med en uppgift där man kan bidra eller lära sig något.

Hur gick det då?

Mob tuesday har fått positiva effekter i teamet:

  • Vi upplever att vi har blivit mer sammansvetsade som team och gör mer jobb tillsammans
  • Vi har fått mersmak. Vi vill jobba mer i mobb och det jobbas mer i mobb eller par spontant
  • Team happiness (en mätning där vi betygsätter vårt mående och gemensamma under varje sprint) har gått upp

…och säkert en massa andra saker som vi inte tänkt på. Experimentet upplevs positivt och verkar bli ett permanent inslag i våra sprintar.

action air balance beach

Att testa och utvärdera nya arbetssätt är så himla kul tycker jag. Och enkelt. Att avsätta en dag av två veckor till något nytt kan alla team göra utan någon vidare risk. Just do it!

Lästips

100% av teamet i en mobb i 12 månader av Lea Kovac Beckman om SVT Sport-teamets mobb

Mob programming – a whole team approach av mobb-farfar Woody Zuill

Is Agile the Enemy (of Good Design)? av John Cutler om att jobba agilt med design

Jobba på Hemnet – vi söker bland annat utvecklare!

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s