Bygga en nyhetsaggregator-sajt

Under semestern har jag jobbat med ett litet hobbyprojekt, webbplatsen justidag.nu som aggregerar nyheter och bloggar om Hammarby Fotboll. Ett alldeles lagom litet projekt för mig som inte har kodat på ett tag och inte vill tappa det helt.

Sajten är byggd i PHP och jag har använt följande:

  • one.com – Billigt webbhotell.
  • Bootstrap – Front end-ramverk som hanterar layout, responsivitet och styling.
  • SimplePie – RSS-parser i PHP som parsar och cachear 16 RSS-feeds. Jag skrev lite kod för att filtrera fram intressanta nyheter via nyckelord och extrahera bilder från feedsen.
  • EasyCron – Det tar rätt lång tid (typ 15s) för SimplePie att ladda om alla feeds så man vill inte göra det varje gång sidan laddas. Vissa webbhotell erbjuder schemaläggning av script men det gör inte one.com. Så jag använder den här tjänsten som var 10:e minut anropar min sajt med en parameter som får SimplePie att ladda om alla feeds och cachea.
  • Twitter widgets – Twitter-feedsen är färdiga widgets från Twitter.
  • Svensk Fotboll widget – Tabellen är också en färdig widget.
  • Google Analytics – För att hålla koll på trafiken.

Kommentera

