Fråga vad användarna tycker – det är okej

Det här är UX-världens kanske mest uttjatade citat (som antagligen inte ens stämmer):

If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.

– Henry Ford

Citatet används ofta för att poängtera att det inte handlar om vad användarna tycker. Man måste förstå användarnas behov för att kunna designa en bra lösning. För användarna är oftast inte designers, de har inte koll på vad som är möjligt att göra och utgår bara från sig själva. De kan inte designa lösningarna själva. Och man kan inte bara utgå från synpunkter och idéer från användare när man väljer lösning. Bra så.

Men det finns också fördelar med att fråga vad användarna tycker och be dem komma med egna idéer:

  • Alla användare är, som bekant, olika. Många är fantasirika och kreativa människor. Många har en grymt bra analysförmåga.
  • Användarna kan ha erfarenheter från webbplatser och system som jag som designer aldrig sett. Om det handlar om ett expertsystem som folk använder ofta så har vissa användare antagligen redan funderat mycket på hur det skulle kunna funka bättre.
  • I en intervju kan frågan Hur skulle du önska att det här skulle funka? dels vara en isbrytare, som får folk att prata. Dels kan den följas upp med frågan Varför skulle du vilja att det funkade så?.

I co-creation tar man det här ett steg längre. Det handlar om att engagera användarna i designprocessen. Istället för att först förstå målgrupper och behov, sedan göra ut en lösning och testa så låter man användarna vara med och designa lösningen. Man kombinerar alltså ”traditionell” research (djupintervju/observation) och konceptdesign till en aktivitet med syftet att förstå både användarnas behov och hur de ser på en lösning.

Sådana här workshops kräver förstås en del planering och tankearbete. Men det kan nog vara ett effektivt sätt att designa på, om det görs rätt. Jag tror ett första steg kan vara att ibland fråga vad folk tycker, och se vart det leder.

Lästips

Co-Creation: Designing With the User, For the User på UX Booth
The UX of Co-Design: Experience Principles for Successful Client Workshops på Adaptive Path
Myth #21: People can tell you what they want på UX Myths

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s