Varför man ska ha ett in-house UX team

För någon månad sedan gick Adaptive Path ut med att de köpts upp av storbanken Capital One. Det här kan vara en del av en trend i USA och jag anar en trend även i Sverige. Företagen skaffar egna UX-team i högre grad, när man tidigare oftare förlitade sig helt på konsulter och byråer utifrån. Själv gick jag från konsult till in-house för något år sedan.

Det finns klart bra saker med att anlita konsulter och byråer. Man kan ta in en expert på ett specifikt område. Man slipper en jobbig anställningsprocess och kan snabbt sätta ihop ett ”dream team” med rätt kompetens utifrån vad som ska göras i ett projekt.

Så varför ska man som företag ha ett eget UX team?

Alltid jobba användarcentrerat, överallt

En UX designer som jobbar i flera år på samma ställe kommer lära sig att navigera i organisationen, ha stenkoll på alla satsningar som görs och få en god känsla för när något inte stämmer. Men framför allt kan man bygga upp ett arbetssätt som garanterar att allt som utvecklas på företaget tas fram enligt en användarcentrerad metod. Annars riskerar man att vissa satsningar görs utan att man alls involverar användare eller har UX kompetens. Det är trots allt rätt jobbigt att ta in konsulter och lätt att ”glömma bort” området UX där kompetensen är lite luddig och svårare att förstå än t.ex. projektledare eller testare.

Levandegöra insikter, principer och strategier

Kontinuiteten blir extra viktig när man jobbar övergripande eller strategiskt. Under min tid som konsult har jag sett en del styrdokument med fina namn som ”webbstrategi”, ”målbild” eller ”personas” som bara ligger och skräpar i ett hörn. Människors beteenden, förväntningar och problemområden förändras hela tiden. Så efter ett tag blir styrdokumenten inaktuella och glöms bort, oavsett hur välförankrade de var en gång i tiden. UX teamet kan se till att kunskapen om användarna alltid hålls aktuell och att styrande principer faktiskt används när nya tjänster tas fram. Oavsett om det är en konsult eller en anställd som gör jobbet.

Samma sak gäller interaktionsprinciper och UI guidelines. Om man jobbar med komplexa tjänster kan man spara mycket tid på att inte bara ta fram principer och guidelines inom ett specifikt projekt utan låta dem leva kvar när tjänsten vidareutvecklas i framtiden. Men de måste förstås hållas aktuella och jobbas med, annars dör dem snabbt.

Långsiktig förändring

We believe in delivery, not deliverables. Some people practice user-scented design, not user-centred design. They churn out documents – sitemaps, wireframes, specifications – but they’re not interested in what happens next. UX is a mindset, not a process – it lasts all the way until the site is live, and after.

Från boken Undercover User Experience Design.

Som konsult vill och ska man leverera. Och visst, det finns jättebra och ansvarsfulla konsulter som också vill förändra organisationer och leverera långsiktig nytta. Men som del av ett in-house UX team blir det extra viktigt att bygga något långsiktigt. Det kan som sagt gälla arbetssätt och strategier, men också organisationens förståelse för användarperspektivet. In-house UX teamet kommer vara mer intresserade av det långsiktiga eftersom de kommer påverkas på längre sikt. De har också, förstås, bättre möjligheter att jobba långsiktigt eftersom de jobbar kvar under en längre tid.

Adaptive Path-gängets bok Subject to Change handlar om långsiktig organisationsförändring – att bygga en användarcentrerad designkultur. Deras tanke om långsiktig nytta och vilja att ta UX design vidare gick till slut så långt att de blev uppköpta av Capital One. Så här skrev Jesse James Garrett i pressmeddelandet:

In many ways, this is exactly the kind of problem Adaptive Path was created to solve: helping a company with the resources, but more importantly the will, to reimagine its strategies, processes, and design solutions to create better experiences for millions of people. It’s a level of impact we’ve never had before, and we’re excited to be here at this moment.

Så om du är ett företag som vill fokusera på användarens behov och göra långsiktig nytta – skaffa ett eget UX team! (och ge teamet utrymme att göra ett bra jobb, men det är en annan historia)

Lästips

Soldiers & Hessians, Ronin & Ninja – jämförelse av att ha eget team vs. konsulter,  på boxesandarrows

The 3 Qs for Great Experience Design – om vad som utmärker framgångsrika UX team, på UIE

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s