Rapport från UX Open 2014

För några år sedan fanns det inga UX-konferenser i Stockholm alls. Nu finns det flera, vilket är helt fantastiskt.

UX Open, som hölls för tredje året i fredags, bygger mycket på deltagarmedverkan. Dels hålls korta blixttal på 10 min, dels är man med i gruppdiskussioner där deltagarna bestämmer ämne. I år var det också paneldebatter där alla fick delta. Väldans bra upplägg, för det kändes som att rummet var sprängfyllt av kompetens. Och man blir också mer på tårna av att inte bara sitta och lyssna på föreläsningar.

Daniel Anundi inledde med att prata om Service Recovery, den del av tjänstedesign som handlar om att hantera när någon går fel i tjänsteleveransen. Insatsen för att få en ny kund motsvarar insatsen för att behålla fem befintliga. Ändå glömmer man ofta bort att designa för de felsituationer som kan uppstå. Daniels exempel var ett hotell som förstörde en klänning i tvätten och inte bara kompenserade genom att betala för köpa nya kläder. De anlitade också en personal shopper och gav paret en oförglömlig upplevelse under ett restaurantbesök.

Man kan fundera på om den här hotellkedjan tjänar på att kompensera kunder på ett så här ambitiöst sätt. Enligt en studie i den här boken ska företagen sluta försöka överträffa folks förväntningar eftersom överträffade förväntningar inte leder till ökad lojalitet. Sant eller ej, hotellkedjan tjänade säkerligen på just den här kompensationen eftersom historien fått så stor spridning.

Sigrun Tallungs jobbade med användbarhet i polissystemet Pust. Hela Pust-Siebel-haveriet är ett bra exempel på vad som händer om man låter beslut kring teknisk plattform styra i alldeles för hög grad. Och om man låter fel personer besluta om teknisk plattform. Målet med föregångaren Pust-Java var att det skulle vara lätt att använda. Målet med Pust-Siebel var billig förvaltning. Men billigt blev det inte. Man räknar med att Pust-Siebel kostat ca 126 miljoner innan det lades ner.

Några kortisar:

  • Det pratades mycket om användarundersökningar av olika slag. Alla verkar tycka det är en självklar del av UX-arbetet. Bra!
  • Bästa konkreta tipset var att låta stakeholders spela användare och intervjua varandra inför användarintervjuer. På så sätt upptäcker de vilka (felaktiga) antaganden de gör om användarna. Genialt!
  • Kundundersökningar, målbilder och designprinciper. För att funka måste de repeteras, revideras och jobbas vidare med. Häng t.ex. upp på väggar där folk befinner sig eller repetera i början av varje möte.
  • Vi UX:are borde lägga mer tid på att kommunicera vårt jobb – och mindre på att leverera.

Riktigt bra konferens, tack till arrangörerna! Jag ser redan fram emot nästa år. Eller som Maryam skrev:

Jens Wedin tog en massa fantastiska foton. Kolla in.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s