Skillnaden mellan tjänstedesign och UX design

På UX Open i höstas lyssnade jag på en föreläsning om vad som skiljer sig mellan en tjänstedesigner och en UX Designer. Jag blev förvirrad. Så jag ska försöka mig på en egen förklaring.

I ett projekt jag gjorde som konsult var jag ensam UX designer (eller ja, titeln hette Interaktionsdesigner). Det var ett nyutvecklingsprojekt och eftersom jag är van vid sådant körde jag direkt igång med att definiera effektmål och målgrupper, göra kundintervjuer, ta fram scenarios, koncept och designprinciper. Efter ett tag insåg jag, utan att någon sa något, att man inte hade förväntat sig att jag skulle ta den rollen. Man förväntade sig att jag snarare skulle jobba med gränssnittsdetaljer som huruvida OK-knappen ska ligga till vänster eller höger.

Jag tror projektet verkligen uppskattade att jag tog en större roll. Projektets kunskap om användarna var nämligen alldeles för liten. Och att jag kunde definiera ett övergripande koncept istället för att grotta ner mig i knapp-positioner gjorde att vi kunde se tjänsten som en helhet från början vilket underlättade planering och förankring.

UX design kan ske på olika nivåer, allt från en nitty-gritty pixelnivå till en strategisk nivå där man tar hänsyn till affärsmål, användarbeteenden och drivkrafter. För mig är den strategiska nivån i UX design fundamental. Det är snudd på omöjligt att göra ett bra jobb utan att på djupet förstå affären och användarnas beteenden, drivkrafter, problem och kontext (oberoende av lösning och ”kanaler”).

De som kallar sig tjänstedesigners betonar det här strategiska jobbet och får det ibland att låta som något unikt för tjänstedesign. Men utgångspunkten för en UX designer som jobbar strategiskt och en tjänstedesigner är, så vitt jag förstår, den samma. Förstå affären och användaren, oavsett lösning (digital eller inte). Ta fram koncept och utvärdera med användare.

En intressant skillnad är ”paketeringen” av tjänstedesign:

  • Tjänstedesigners pratar om kunder, inte användare. Kund är ett mer bekant begrepp för de flesta, speciellt höga beslutsfattare som är intresserade av affärsnytta. Det är ju kunderna man tjänar pengar på. Kund inkluderar också inaktiva kunder, som inte ”använder”. Men begreppet kund är också begränsande eftersom det inte inkluderar interna användare som ju också kan bidra till affärsnytta genom användning.
  • Tjänstedesigners jobbar alltid strategisk. UX design är som sagt ett väldigt brett begrepp som inte alltid betyder att man jobbar strategiskt (även om jag tycker att det borde göra det). Så när UX designern ofta är generalist och ska kunna ”allt” från affär till pixlar är tjänstedesignern specialiserad på de strategiska delarna.
  • Tjänstedesign är över huvud taget mer specifikt. Man vet vad man får. Man vet till och med vilken typ av leverabler man kan förvänta sig från en tjänstedesigner (upplevelsekartor).

När det kommer till designkoncept finns en viktig skillnad. Tjänstedesigners kan designa för alla typer av interaktioner, både digitala tjänster och icke-digitala möten som en reception eller ett kölappssystem. UX designern jobbar oftast bara med digitala koncept.

Gränsen mellan det fysiska och digitala suddas ut allt mer. Fysiska produkter blir allt mer digitala och det behövs människor som förstår båda världarna. Betyder det att ”strategiska” UX designers borde bli tjänstedesigners? Jag vet inte. Men jag vet att det är viktigt att vi både förstår vad andra gör och vår egen jobbtitel uppfattas. Annars hamnar vi i kommunikationsproblem. Därför har jag beställt den här boken om tjänstedesign. Hoppas den är bra. Och hoppas att diskussionen dyker upp igen på nästa UX Open den 24 oktober.

Lästips

Breaking up with the User in User Experience Strategy på UXMatters – Om en snarlik begreppsdiskussion på engelska, customer experience och user experience.

Adaptive Paths gratis e-bok Guide to Experience Mapping

Tjänstedesignbloggen – Transformator Designs blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s