Design som förändrar beteenden

Nyår känns långt bort just nu, men jag kom att tänka på nyårslöften idag. Ni vet, 2014 ska jag köpa mer ekologiskt, gå ner i vikt eller sluta röka. Nyårslöften är intressanta för de sätter fingret på något. Ett beteende man vet att man vill förändra.

Nyårslöften ska vara tydliga, de ska enkelt kunna artikuleras på fyllan med ett champagneglas i handen. Men det finns alltid ett motstånd av något slag. Ett nyårslöfte ska inte vara för enkelt. Här är de vanligaste enligt SIFO 2013:

  1. Äta hälsosammare (48 procent).
  2. Börja träna (42 procent).
  3. Stressa mindre (19 procent).
  4. Läsa fler böcker (12 procent).
  5. Få ordning på ekonomin (10 procent).
  6. Dra ner på alkoholen (9 procent).
  7. Ge vänner och familj mer tid (9 procent).
  8. Sluta röka eller snusa (8 procent).

Det här är alltså beteende förändringar som folk vill göra men inte alltid lyckas med. Vi UX designers letar ju efter beteenden hos de vi designar tjänster för. Och jag tänker att vi kanske skulle kunna inspireras av den här listan. För om hjälper folk med de här beteendeförändringarna samtidigt som vi gör en bra tjänst i övrigt tror jag vi kan glädja våra användare lite extra. På Kano-modellens språk, fler delighters.

Ett av mina favoritexempel på en produkt som gör något ”extra” för att glädja mig är min våg. Den heter Withings Wireless Scale och är en smart våg som är uppkopplad mot mitt WiFi så man kan se en viktkurva i en webapp. För några månader sedan kom en automatisk uppdatering. Plötsligt visar den ett litet paraply om det kommer regna under dagen.

Withings Scale

Jag älskar det här. Dels för att det inte var något jag förväntade mig när jag köpte vågen. Men mest av allt för att vågen förändrar mitt beteende. Det är lika enkelt att väga sig som att ta fram telefonen och kolla om det ska regna. Så jag väger mig oftare. Och går runt och tjatar om min fantastiska våg.

Vi pratar ofta om drivkrafterna som får en användare att välja att använda en tjänst. En drivkraft kan ju vara något snabbt och flyktigt, som jag vill snabbt veta min vikt. Och vi kan tillfredsställa den drivkraften på ett superenkelt och effektivt sätt. Men för att göra något extra, något innovativt och verkligen få nöjda användare behöver vi veta varför folk vill veta sin vikt. Vi behöver jobba med mer grundläggande drivkrafter, som jag vill ha kontroll på min vikt eller kanske jag vill gå ner i vikt. Det är vad en våg är till för.

På samma sätt kan en yogakurs vara till för att stressa mindre, en träningsapp vara till för att motivera mig till att börja träna, och en internetbank till för att få bättre ordning på min ekonomi. Eller kanske göra tid för roligare saker än bankärenden. De som förstår det, genom att satsa på att förstå sina användare och deras drivkrafter på djupet, lyckas oftare än andra.

Kommentera

