Saker jag lärde mig på UX Open

Igår var jag på UX Open, Martin Christensens UX-konferens som hölls för andra året. I år bestod UX Open av 17 korta inspirerande föreläsningar på 10 minuter, följt av gruppdiskussioner. 10-minuters-formatet är perfekt tycker jag, man hinner aldrig tappa intresse eller zona ut och samtidigt får mängder av olika perspektiv på kort tid.

Jonas Söderström berättade om de designprinciper som den brittiska staten tagit fram och som översatts till svenska. Principerna kanske inte innebär så mycket nytt men jag tycker de är vettiga och välformulerade. Det kan ge tyngd att ha någon sorts auktoritet att peka på istället för att ta fram egna principer.

Begrepp och vad vi kallar oss är nästan en obligatorisk diskussion på sådana här tillställningar. Erik Westerdahl pratade om skillnaden mellan Service Designers och UX Designers och en av gruppdiskussionerna handlade om vad vi kallar oss. Det verkar som att de flesta av oss fortfarande ska ”kunna allt” snarare än att vi är specialiserade på ”ren” interaktionsdesign, informationsarkitektur eller användarundersökningar. Det är både bra och dåligt, förstås. Någon behöver har helhetsbilden. Men hur ska man kunna bli riktigt bra på något om man ska kunna allt? Anneli Olsen fick till roligaste tweeten apropå service design-diskussionen.

Linda Mattsson pratade om Daytonas sätt att göra användningstester hela tiden genom att bjuda in testpersoner en timme varannan vecka. På så sätt blir testerna verkligen gjorda. Bra idé tycker jag, man kan alltid testa mer och det är lätt att slösa för mycket energi på saker som att förbereda testerna och hitta testpersoner när man väl testar.

Quentin Cook pratade om Spotifys nya sätt att kommunicera designbeslut och undvika inkonsekventa gränssnitt. Designbeslut kommer alltid tas, av designers, utvecklare eller chefer. På större företag måste man hitta ett sätt att hantera kommunikationen, ofta med hjälp av en style guide. Problemet med style guides är att de är tungrodda och svåra att underhålla. När nya funktioner ska till som inte passar in måste style guides arbetas om och då måste också produkten jobbas om så det inte finns skillnader mellan produkt och style. Spotifys alternativ är ett antal övergripande designprinciper plus ett front end-ramverk med gränssnittskomponenter (typ Bootstrap) som alltid är synkroniserade med själva produkten.

Det fanns också gott om bra diskussioner, inspirerande historier och bilder på söta katter. UX Open är det bästa som hänt UX-communityt i Stockholm på länge. Tack Martin, bra jobbat!

One thought on “Saker jag lärde mig på UX Open

  1. Jonas Söderström oktober 13, 2013 / 21:50

    Det viktigaste med designprinciperna är att vi behöver konkretisera dem med verkliga exempel. Har du framgångsrika projekt, produkter eller tjänster, där du tycker du har använt en eller flera av principerna, hör av dig till Användningsforum så vi kan lägga till dem till punkten i fråga!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s