Att vara UX Superman

Jag är hemma igen, efter Proofs heldags-workshop om Lean UX i London. Huvudet är sprängfyllt med tankar om Lean, Agile, MVP:er och samarbete. Men som så ofta är det diskussionerna efteråt som ger mest. Vi kommer in på vad det innebär att vara User Experience Designer i olika länder och hur det leana och agila arbetssätt vi pratat om hela dagen, där UX designers och utvecklare samarbetar för att nå delad förståelse, påverkar rollen.

Jag tror att ”UX Designer” och ”Interaktionsdesigner” ofta är två snarlika begrepp för samma sak i Sverige. En sorts generalist som ska kunna en mängd saker:

  • Användarundersökningar
  • Informationsarkitektur
  • Innehållsstrategi
  • Interaktionsdesign
  • Tjänstedesign
  • Användningstester
  • Formgivning
  • Copywriting
  • Teknik
  • o.s.v.

Samtliga av dessa områden är jättestora, det har forskats och skrivits hur mycket som helst. I större UX team, vilket verkar vanligare i USA än här, kan varje område finnas representerat i en person, en roll. Så det är självklart näst intill omöjligt att vara duktig på allt det här, speciellt tidigt i karriären. Där har vi problemet. Boon Chew, en UX Designer i London med ungefär lika lång erfarenhet som jag, har publicerat en brutalt ärlig artikel på sin blogg om att han inte står ut längre (läs!). Pressen blir ibland för stor på oss som förväntas kunna allt, vi som ska vara någon sorts upplevelsens Superman.

Så hur undviker vi att deppa ihop över att vi omöjligt kommer kunna lära oss alla komponenter som behövs för en grym användarupplevelse?

Svaret är rätt självklart, egentligen. Vi måste lära oss delegera, samarbeta och framför allt: veta våra begränsningar. Vi ska absolut inte lära oss allt men vi måste känna till alla områden, vad de betyder och vilket värde de tillför så vi kan säga till när en kompetens saknas. För om vi inte tar ansvar för att identifiera vilka kompetenser som fattas kommer antagligen ingen göra det, vilket kommer leda till att vi misslyckas.

Ett exempel. När jag läste Erin Kissanes korta bok om innehållsstrategi insåg jag varför ett av mina gamla projekt misslyckades. Det fanns för lite kommunikation mellan de som producerade innehåll (marknadsavdelningen) och vi som gjorde användarundersökningar och producerade design. Sedan dess har jag varit noga med att alltid tänka på innehållsstrategi. Oftast handlar det om att jag har en tät dialog med innehållsproducenter, och skriver riktlinjer för innehåll utifrån vad jag vet om målgruppen och lösningen. Ibland kan det handla om att komplettera projektet med någon som kan innehållsstrategi bättre än jag.

UX Designern ska alltså ta ansvar för användarupplevelsen, vara expert på vissa områden (inte kunna allt) och helst känna till alla områden och kompetenser som behövs.

Den här tanken passar väl in i agil UX, där tvärfunktionella team (inklusive designers, utvecklare, beställare m.fl.) arbetar tillsammans och alla är djupt involverade i UX design genom olika samarbetsövningar. UX Designerns roll blir då ännu mer att ansvara för användarupplevelsen genom att planera och facilitera designaktiviteter, användarundersökningar och användningstester där hela teamet deltar i någon mån. Vi ska fortfarande vara teamets expert på vissa områden, som t.ex. användarcentrerad metodik, designprinciper och kognition. Men vi behöver inte kunna lika mycket om teknik när det finns teknikexperter med i teamet. Vi behöver inte spendera lika mycket tid på att producera leverabler och förankra, då förankring blir en naturlig del av processen istället för långa powerpoint-presentationer med ledningsgruppen. Och om en kompetens fattas kan vi antingen låta teamet slå sina kloka huvuden ihop och fylla den tillsammans, eller helt enkelt förändra teamet.

Vidare läsning

UX Unicorns and Other Fanciful Creatures på UX Booth – Om vad titeln UX Designer betyder och innebär

8 Must-see UX diagrams på UX Booth – olika sätt att representera hur alla områden inom UX gör hänger ihop

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s