Värdet av tidig feedback

Man har suttit och jobbat stenhårt på ett designkoncept som man tycker känns helt rätt. Men när det sedan ska presenteras för dem som bestämmer (i konsultfallet, kunden) så kommer det bara negativa kommentarer och man blir tvungen att börja om från början. Det här är riktigt jobbigt. Det sänker ens självförtroende, sinkar projektet och kostar pengar. Och det handlar, enligt min erfarenhet, sällan om att designen verkligen är så dålig utan snarare om brist på kommunikation och förankring.

Lösningen på många problem som man hamnar i som interaktionsdesigner heter tidig feedback, korta feedbackloopar och samarbete. Vi behöver tidig feedback både från kunden, från användarna och från våra kollegor.

Tidig feedback i användarundersökningar

När vi tar reda på vilka användarna är och hur deras behov och egenskaper ser ut är folk som jobbar i organisationen en källa till information. Deras bild av användarna stämmer i vissa avseenden med verkligheten, men är i andra avseenden är helt fel. En organisation som säljer mycket kan t.ex. ha koll på vilka köpbeteenden folk har men inte veta varför kunderna köper just deras produkt. När vi tar reda på vad som ligger bakom är det viktigt att vi får feedback från olika delar av organisationen tidigt.

Dels kan vi ha förstått något fel. Det kan finnas information som vi missat eller misstolkat som andra i organisationen kan hjälpa oss med. Dels blir det lättare för folk att acceptera resultatet av undersökningen (som ibland kan vara kontroversiellt) om vi presenterar det stegvis istället för i ett långt, tråkigt dokument. Dels kan vi om vi tar hjälp av personer från organisationen för att analysera resultatet lyckas få dem att se saker på vårt sätt, ur slutkundens perspektiv. På så sätt kan undersökningen göra nytta långsiktigt genom att bygga en kundorienterad kultur hos organisationen, vilket beskrivs i boken Subject to Change.

Tidig feedback i designprocessen

Alla kan tycka saker om design och oavsett hur mycket användarundersökningar vi har som kan motivera våra designval kommer folk alltid tycka saker om vår design. Ett sätt att reducera tyckandet är att låta tyckarna ge feedback och delta i designprocessen, gärna tidigt. Det blir ju som sagt lättare att acceptera ett resultat när man varit med och fått påverka det under framtagandet. Man behöver inte begränsa sig till feedback utan kan till och med låta tyckarna vara med och designa, t.ex. i en design studio-workshop.

Med hjälp av användningstester kan vi få feedback på designen från de vi designar för; användarna. Användningstester kan också göras riktigt tidigt, när det bara finns en idé om hur tjänsten ska utformas eller en grovskiss på papper. Det behövs inte interaktiva prototyper och det behöver inte ta speciellt lång tid.

Det kan också vara guld värt att få tidig feedback från kollegor. Andra interaktionsdesigners kan hitta designproblem som vi inte tänkt på. Utvecklare och arkitekter kan påpeka tekniska problem som vi måste ta hänsyn till. Vi ska göra det som är bäst för användarna och vill i en perfekt värld inte låta teknik styra design alls men i realiteten behöver vi nästan alltid kompromissa eftersom någon detalj kommer vara alldeles för dyr att implementera.

Rädslan för tidig feedback

Jag tror det finns ett rädsla för att ta emot feedback tidigt och jag tror det beror på någon sorts naiv stolthet. Man vill träffa rätt från början, förstå allt och ta fram rätt design direkt för att känna sig duktig. Vi måste alla inse att det här inte funkar. Interaktionsdesign är alldeles för svårt för att vara ett enmansjobb.

Det finns nog också en övertro på att resultatet av en användarundersökning eller ett designförslag ska tas emot bättre om den presenteras i ett snyggt format. Men vill vi ha feedback tidigt är det bättre om det inte alls ser färdigt ut. Det är lättare att vara kritisk till något som ser enkelt ut att ändra på, som en snabbskiss på ett papper. En avancerad interaktiv prototyp kan till och med tolkas som det färdiga slutresultatet.

Vidare läsning

Tidig feedback, korta feedbackloopar och samarbete är kärnan i det superspännande område som kallas Lean UX eller Agil UX.

Lean UX: Getting Out of the Deliverables Business – om att sluta vara besatt av leverabler och jobba iterativt

Agile UX and the One Change That Changes Everything – om att börja jobba agilt genom korta feedbackloopar

Boken Rocket Surgery Made Easy – om enkla, snabba och billiga användningstester

Boken Subject to Change – om hur förankring och samarbete kan skapa långsiktig nytta

Boken The Lean Startup – om korta feedbackloopar i produktutveckling

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s