Boktips: Subject to Change

Subject to Change (2008) är skriven av fyra Adaptive Path-medarbetare och handlar om hur man gör för att vara framgångsrik genom att fokusera på kundupplevelse och uppmuntra förändring. Eller ja, egentligen snarare varför det är bra att fokusera på kundupplevelse och förändring än hur. Poängerna är ungefär:

Att företagen måste inse att kundupplevelse är fundamentalt för att lyckas och börja tänka på hela upplevelsen, inte bara att en produkt eller en avdelning ska leverera kvalitetsupplevelser. För att kunna ta ett upplevelseperspektiv fullt ut måste man göra kundundersökningar och kunskapen om slutkunderna ut i organisationen. Den får inte begränsas till researchers eller UX designers.

Att design och prototyping är viktigt då det låter oss testa många lösningar, förstå kundupplevelsen och samarbeta kring en lösning.

Att agil och iterativ utveckling innebär lägre kostnad, lägre risk och högre kvalitet eftersom misstag som görs under vägen inte behöver påverka slutresultatet.

Poängerna beskrivs med en massa exempel på företag och produkter som har eller inte har lyckats. Och jag tycker det var lätt att relatera det som skrivs till hur jag skulle kunna jobba på ett bättre sätt, trots att det inte finns så mycket praktiska beskrivningar av arbetssätt.

Den del som gav mig mest var den om kundundersökningar och vikten av att inte jobba isolerat. Vi som gör kundundersökningar kan leverera så mycket mer nytta om vi t.ex. involverar de som fattar besluten och de som möter kunderna varje dag.

Kort, bra, inspirerande, mycket läsvärd. Tack för lånet, Martin.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s