Vattenfallsträsket del 3 – Nya arbetssätt för agil UX

I del två skrev jag att för att vi interaktionsdesigners ska få vara med i det agila teamet och börja samarbeta måste flera saker till. Beslutsfattare, projektledare, interaktionsdesigners och utvecklare måste förstå fördelarna med att jobba agilt. Beslutsfattare måste sluta kräva noggranna estimat. Vi som jobbar i projekten måste förstå att de agila principerna även omfattar design och lära oss effektiva sätt att samarbeta på. Vi måste också förstå att jobba agilt inte är en process som betyder standup-möten eller Scrumboards utan samarbete, kontinuerlig förbättring och leverera nytta kontinuerligt.

Nya arbetssätt

Så hur gör man då? Det här med att sluta jobba isolerat i designfasen som man alltid gjort och börja samarbeta men samtidigt leverera design av samma kvalité, det kan väl inte vara helt enkelt?

Nej, det kräver en hel del av oss interaktionsdesigners. En av de agila principerna lyder:

The best architectures, requirements, and designs emerge from self-organizing teams.

Det här betyder inte att man ska slänga ihop en grupp människor, vilka som helst, och förvänta sig att de ska producera fantastiska resultat. Vad det betyder är att om man sätter ihop ett team bestående av duktiga människor från olika discipliner så kommer de själva komma fram till det bästa sättet att jobba på, man ska inte tvinga dem att följa en i förväg definierad process.

Det bästa och roligaste projekt jag jobbat i har innehållit några personer (utvecklare, UX:are, säljare) som dels förstått de agila principerna och dels haft med sig en verktygslåda med bra arbetssätt från tidigare projekt. Arbetssätt för hur utvecklare ska nå kvalité i agila miljöer finns det gott om, t.ex. parprogrammering, automatiska tester, refaktorering och design patterns. Här har jag skrivit om några av Anders Ramsays arbetssätt för agil UX. Ramsays metoder handlar mycket om samarbete med andra (icke-UX) kompetenser och målet är att uppnå gemensam förståelse för problemet och utnyttja det faktum att det i teamet finns olika personer med olika perspektiv.

Jag tror vi kan ta med oss mycket av våra gamla vanliga arbetssätt för UX-arbete in i den agila världen. Men vi behöver hitta sätt att göra våra användarundersökningar, vår interaktionsdesign och användningstester ofta och leverera små resultat istället för att jobba i en lång designfas med en stor slutleverans. Vi måste hitta sätt att förmedla kunskapen till resten av teamet utan att leverera tunga dokument. Det här kräver att vi anpassar våra existerande metoder och hittar nya som Ramsays. Det är vår uppgift som interaktionsdesigners och teammedlemmar men det här är, som tur är, inte alls raketforskning. Det är bara att köra igång efter bästa förmåga, experimentera och förbättra. Agila principerna igen:

At regular intervals, the team reflects on how to become more effective, then tunes and adjusts its behavior accordingly.

Hur börjar man?

Som Ramsay skriver här kommer man tvingas anpassa sig om man börjar ha som ambition att leverera en fungerande produkt så tidigt som möligt. Det kan innebära att börja med att designa och implementera det absolut viktigaste, det som vi vet att produkten måste innehålla utan att behöva göra långa analyser. I många fall finns en kärnfunktionalitet som måste finnas, t.ex. en bokaffär på webben där man måste kunna köpa böckerna. I andra fall vet vi inte så mycket och måste göra lite användarundersökningar eller konkurrensanalyser för att komma fram till vad den minsta gångbara produkten är innan den kan börja utvecklas.

Siktar vi på att leverera en fungerande produkt så tidigt som möjligt blir vi tvugna att göra våra leverabler mindre, prioritera bort och begränsa. Då kan vi också kan börja leverera kontinuerligt, samarbeta, förbättras och ha kul!

Vidare läsning

Tre gubbar som skrivit mycket bra om metoder och utmaningar i agil UX: Jeff PattonJeff GothelfAnders Ramsay

Jeff Gothelfs bok Lean UX verkar rätt klar och ska komma ut i februari 2013.

Anders Ramsays bok Designing with Agile ska komma ut 2012. Inshallah.

Det funderas även en hel del här i Sverige. Senaste avsnittet av Per Axboms och James Royal-Lawsons UX podcast handlade om lean UX. Gästade gjorde Martin Christensen som arrangerar UX Open där det i våras pratades en hel del om samarbete. Förhoppningsvis blir det en repris väldigt snart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s