Interaktionsdesignern – den som bygger wireframes?

Ibland kan kollegor, kunder och andra definiera mitt arbete som ”att bygga wireframes”. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att jag ofta bygger wireframes och det är svårt att kort förklara vad en interaktionsdesigner gör. Men det tyder också på att man inte riktigt förstått. Dels gör jag mycket mer. Dels blir det problematiskt när många interaktionsdesigners försöker sluta bygga wireframes. Att jobba agilt i tvärfunktionella team, samarbeta med utvecklare som bygger prototyper direkt är en stark trend, se t.ex. artikeln Lean UX: Getting Out of the Deliverables Business. Men man försöker också hitta nya och mer effektiva sätt att kommunicera design. Den här lilla artikeln pratar t.ex. om att beskriva interaktionsdesign i korta prioriterade listor.

En wireframe har inget egenvärde. Wireframes och andra leverabler fungerar oftast som verktyg för kommunikation mellan projektmedlemmar. Men om projektmedlemmarna inte kan tolka wireframes och man hamnar i ”fel” diskussioner kan de vara värdelösa eller till och med negativa för projektet. Vi får inte skapa wireframes, flödesdiagram eller vad vi nu föredrar slentrianmässigt utan bör alltid anpassa våra leverabler och kommunikationsredskap efter situationen. Framför allt får vi aldrig sluta fundera på varför och för vem vi skapar dessa leverabler, precis som vi alltid tar reda på vem vi designar en lösning för.

En annan bra artikel: The Big Think: Breaking the Deliverables Habit

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s