Tidsestimera designprojekt

Att tvingas tidsestimera är vardagsmat för oss konsulter, men designdelen av ett projekt är av någon anledning svår att estimera. Den senaste tiden har jag jobbat i två projekt där det ena blivit klart i tid och det andra tagit längre tid än vi trott. Så jag har funderat lite på varför och vilka ledtrådar man kan gå på för att avgöra om ett projekt kommer ta längre eller kortare tid än vanligt.

Estimatet beror så klart på vad som ingår i projektet och vilka ”hårda” förutsättningar som finns, alltså vad som ingår i någon sorts uppdragsbeskrivning. De roligaste designprojekten är de som börjar med en vag idé, en blank sida. Typ ”vi behöver designa om vår webb, den börjar kännas gammal och trist” eller ”vi misstänker att vi kan bli mer effektivare med IT-stöd men vet inte riktigt hur”. Inga krav på funktion direkt, bara krav på effekt. Satsningen ska leda till att något blir bättre. Extra svårt att estimera, men extra kul att genomföra. Här kan man börja med ett kortare projekt för att förstå beställaren, förstå användarna och ta fram designkoncept.

Men tiden ett designprojekt tar beror också på andra faktorer som oftast inte står med i uppdragsbeskrivningen.

Förväntad kvalitet

Vi interaktionsdesigners/UX-designers jobbar med kvalitet. Du anlitar en interaktionsdesigner inte för att du måste utan för att du vill få ut mer av din satsning. Det handlar om högre kvalitet och kortare utvecklingstid för att nå till en bra produkt. Men kvalitetsarbetet får inte ta för lång tid eller kosta för mycket, det måste anpassas och bero på vad beställaren förväntar sig. Följande saker kan ge en hint om vilken kvalitet beställaren förväntar sig:

  • Budget – projektet måste ju passa in i en budget, och en beställare med lägre budget förväntar sig oftast mindre.
  • Varumärke – ett starkt varumärke betyder ofta att beställaren är mer noggrann med vad som kommer ut av projektet.
  • Synlighet – ska produkten användas av och kommer synas för många användare blir kvaliteten viktigare.

Dessa tre saker hänger oftast ihop vilket gör det hela lite enklare – starkt varumärke och många användare innebär ofta högre budget.

Tillgång till beslutsfattare

När det finns många som ska bestämma eller de som bestämmer inte är tillgängliga kan ett enkelt designprojekt ta ungefär hur lång tid som helst. Kan man förstå beslutsvägarna tidigt och ställa frågor kring hur dedikerade beslutsfattarna kommer vara blir det lättare att tidsestimera.

Designers och beslutsfattares erfarenhet

Kommunikation är svårt. Erfarna och duktiga designers kommer kunna kommunicera mer effektivt med beslutsfattare. Det hjälper givetvis också om beslutsfattarna är vana att jobba med interaktionsdesigners och kan tolka resultaten på rätt sätt. En person som aldrig sett en wireframe förut kommer troligtvis ha svårt att förstå hur den ska tolkas och det är designers jobb att anpassa sina leverabler och förklara. Men som sagt, kommunikation är svårt och de flesta har nog varit med om att diskussionerna hamnar på ”fel” nivå, att man t.ex. diskuterar detaljer kring layout och formuleringar tidigt i ett designarbete.

Tillgång till målgruppsrepresentanter

Att få snabb tillgång till relevanta personer för intervjuer, användningstester och annat är superkritiskt för designprojekt. Får man inte det kommer designen baseras på antaganden om målgrupperna vilket både drar ner kvaliteten och effektiviteten. I stället för att gå ut och ta reda på vad användarna verkligen behöver blir det att man hamnar i en massa diskussioner om huruvida ens antaganden stämmer eller inte. Hårda fakta om målgrupperna, baserade på t.ex. djupintervjuer, kan få den mest envisa chefen att ändra uppfattning. Här gäller det att tidigt diskutera hur målgruppsrepresentanter ska rekryteras. Kan beställaren inte själv göra det kan man kanske ta hjälp av företag som är specialiserade på att rekrytera folk.

Jag hittade en artikel om estimering och nedbrytning av designprojekt på Smashing Mag, tar gladeligen emot fler lästips!

Sedan skulle det vara superintressant att höra hur ni andra där ute resonerar kring tidsestimering och projektrisker. Känner ni igen er? Hur tänker ni?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s