Hur mycket tjänar man på användbarhetsarbete?

Vi som jobbar med användbarhet pratar ofta om att användbarhet och användbarhetsarbete sparar pengar. Men hur mycket pengar sparar man egentligen?

Det finns olika sätt att mäta användbarhet på. Ett sätt är att själv definiera mätpunkter utifrån det syfte ett system ska fylla. För ett intranät kan ett mått vara hur lång tid det i snitt tar för anställda att utföra vissa viktiga uppgifter, för en e-handelssajt kan måttet vara antal besökare eller antalet köp.

I en studie av Nielsen 2003 analyserade man redesignprojekt med användbarhet i fokus där olika mått på framgång satts upp, som tidseffektivitet, försäljning och trafik. I snitt ökade redesignprojektet framgångsmåttet med 135%. När man gjorde om studien 2008 var siffran lite lägre, 83%.

Nielsen har också gjort studier på intranät specifikt, i en studie 2007 utvärderade man hur lång tid det tog för anställda att utföra sina uppgifter på 27 olika intranät. Man räknade ut att för de 25% bästa (mest användbara) intranäten kostade användandet $750 per person och år, för de 25% sämsta intranäten kostade det $1 290 per person och år. Det blir rätt mycket pengar, med 1 000 anställda en skillnad på $540 000 (eller ca 3,5 Mkr) per år.

Ett annat sätt att mäta användbarhet är att använda ett standardiserat frågeformulär för mätning av subjektiv användarupplevelse. Det finns ett gäng olika sådana, t.ex. System Usability Scale (SUS)Software Usability Measurement Inventory (SUMI) och WAMMI. De fungerar alla ungefär likadant, SUS är gratis och mer lättviktig medan SUMI och WAMMI kostar och ger lite mer detaljerade resultat. Användarna svarar på en kort enkät där de betygsätter sin upplevelse. Utifrån svaren räknas ett betyg ut som är i spannet 0 till 100 där 50 är betyget för ett medelmåttigt system. Ett system med godkänd användbarhet ska ha ett betyg på minst 60. I den här artikeln på IDG skriver Sverker Brundin att företaget Advince som använder SUMI för att analysera affärssystem har räknat ut att ett poäng i betyget motsvarar en effektivitetskostnad på 8 500 kr per användare och år.

Det finns självklart också mer specifika exempel på hur användbarhet sparat pengar. Här listar UPA en massa (tyvärr gamla) exempel och här finns en mer aktuell lista från Usability first.

Vidare läsning

ROI Calculators på Human Factors

e-Commerce ROI: Why Usability ALWAYS Beats Advertising av Craig Tomlin

Selling Usability to Your Manager på User Focus

Two measures that will justify any design change på User Focus

The $300 Million Button av Jared Spool

2 thoughts on “Hur mycket tjänar man på användbarhetsarbete?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s