Designa för det oförutsedda

Att prioritera kärnfunktionaliteten och designa den väl är grymt viktigt och lyckas man med det har man kommit långt. Och det sägs att design som inte märks är bra design. Men man kan också välja att ta det hela ett steg längre och erbjuda en upplevelse utöver det vanliga. Och nej, jag pratar inte om Flash-animationer.

Jag upptäckte i veckan att det skickats ut spam från min Gmail-adress. En del tankar börjar snurra i huvudet. Vem har fått tag på mitt lösenord och hur? Är jag säker nu när jag bytt? Efter några timmar dyker en liten text med röd bakgrund upp i Gmail, ”Någon har kommit åt ditt konto från Kina. Klicka här för att få mer information”. Länken leder till det här fönstret:

Precis vad jag ville ha. Information om vad som hänt.

Nu är det nog inte så ovanligt att obehöriga får tag på ens lösenord, och man måste ju använda samma lösenord för alla olika tjänster inklusive e-postkontot för att kunna komma ihåg dem, så i Gmails fall är det här problemet rätt uppenbart. Men jag tror många produkter och tjänster har en del att tjäna på att tänka ett steg till. Hur kan användaren hamna i klistret och vilken information eller vilka funktioner kan vi då erbjuda? Ett annat exempel är skojiga och personliga felmeddelanden på webben. De blir vanligare och vanligare men jag blir fortfarande lika glad när jag ser en eftersom jag förväntar mig en tråkig ”500 Internal server error”.

Vi behöver få in även mindre vanliga användningsfall i våra behovsanalyser eftersom de ibland kan ha stark påverkan på användarupplevelsen. Gör vi det kommer våra användare bli både överraskade och överlyckliga.

Kommentera

