Svarstider och feedback

I den här utmärkta presentationen pratar Marissa Meyer om hur mycket prestandan betyder och hur Google jobbat för att förbättra svarstiderna. De experimenterade med att öka antalet träffar på förstasidan från 10 till 30. Med fler träffar ökade svarstiderna med 0,4 sekunder och antalet sökningar minskade med 25% (!)

På sistone har jag letat efter artiklar om hur användare uppfattar långa svarstider och hur man kommunicerar att en långsam applikation jobbar på ett bra sätt (fråga inte varför). Användningstester har visat att det finns tre gränser för hur man uppfattar svarstider:

  • Med en svarstid på 0.1 sekund upplever man att applikationen svarar direkt
  • Med en svarstid på max 1 sekund upplever man oavbrutet flöde i applikationen. Speciell feedback behövs normalt inte.
  • Efter ca 10 sekunder tappar användaren fokus och vill börja använda sin tid på andra sätt. Feedback om hur lång tid väntetiden blir behövs så användaren vet hur lång tid hon kan sysselsätta sig med annat.

Den klassiska ”progress baren” som indikerar hur lång tid en operation tar kan alltså vara bra om svarstiden överstiger 10 sekunder. Men är den kortare kan det räcka med en någon sorts animation som indikerar att applikationen jobbar, t.ex. ett ”spinning wheel”.

Människor uppfattar inte tid linjärt. Chris Harrison skrivit om hur progress bars uppfattas beroende på hur de accelereras i den här artikeln. Och här finns en video som åskådliggör att animerade och blinkande progress bars uppfattas som snabbare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s