Det bästa av två världar – användarcentrerad Scrum

Jag skrev för ett tag sedan lite om kombinationen användarcentrerad och agil utvecklingsmetodik. Nu har jag haft turen att få jobba i ett sådant projekt, tänkte skriva lite om fördelarna jag ser med denna kombination.

Projektet började med en tre veckors förstudie. Den bestod av:

  • Effektkartläggning – ett antal workshops med beställarna för att förstå deras syfte med projektet och hur de såg på sina målgrupper och deras behov. En effektkarta producerades.
  • Målgruppsanalys – målgruppsintervjuer med framtida användare ur olika målgrupper, som blev input till effektkartan.
  • Design – designprinciper, övergripande utkast till en interaktionsdesign utifrån effektkartan.
  • Teknisk analys – förberedelse för implementation, teknisk genomförbarhet.

Efter förstudien satte utvecklingen igång och projektet började följa den agila utvecklingsmetoden Scrum i tre veckors-sprintar. Utvecklarna kunde sätta igång direkt eftersom det fanns tillräckligt mycket design från förstudien. Under tiden fortsätter jag som interaktionsdesigner designa vad som ska finnas med i nästa sprint, i tight samarbete med beställarna. Jag jobbar samtidigt med att stödja utvecklarna och förklara hur jag tänkt.

Hittills har projektet fungerat riktigt bra och jag gillar det här arbetssättet skarpt:

Samarbete och kommunikation

Istället för att designen är helt klar innan utvecklingen börjar jobbas den fram efter hand. När man sitter i ett tvärfunktionellt team med både utvecklare och designers finns det möjlighet att samarbeta. Designern kan ta hjälp av utvecklarna för att avgöra hur svår en designlösning är att implementera. Utvecklarna kan ta hjälp av designern för att förstå hur denne tänkt. Bättre förståelse mellan designers och utvecklare.

Användningstester

Det kan ibland vara svårt att göra användningstester på en prototyp, speciellt om man utvecklar något komplext och dynamiskt. Enligt Scrum ska en fungerande version av produkten levereras i varje sprint. Jättebra, då kan vi göra tester på den fungerande produkten för att rätta till mindre designproblem som vi inte upptäckte i prototyptesterna. Och eftersom Scrum uppmuntrar föränderliga krav är det inga problem att implementera en korrigering i nästa sprint.

Kortare förstudie

Det är inte alltid lätt att sälja in en lång förstudie, beställare förstår inte alltid vikten av interaktionsdesign. Lägger man in stora delar av designtiden i utvecklingsfasen av projektet kan det bli lättare att sälja in och beställaren kan få en första fungerande version av produkten snabbare.

Det bästa av två världar

Agila och användarcentrerade utvecklingsmetoder har egentligen samma mål; att åstadkomma en bättre slutprodukt. Agila metoder genom förändring och bättre kommunikation mellan projektmedlemmar, UCD genom att fokusera på användare och behov.

Mer läsning

Clash of the Titans: Agile and UCD av Richard F Cecil på UXMatters

Bringing User Centered Design to the Agile Environment av Anthony Colfelt på boxesandarrows

dConstruct – Questions on Agile UCD av Leisa Reichelt på disambiguity

God Jul!

4 thoughts on “Det bästa av två världar – användarcentrerad Scrum

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s