Prioritera kärnfunktionaliteten

På många webbar finns kärnfunktionalitet, funktioner som används oftare än något annat. De är så viktiga att om de inte finns försvinner hela meningen med att ha en webb och ska prioriteras därefter. Ett exempel är en biljettbokningssite där det viktiga är att man kan hitta till rätt evenemang och boka biljetter.

Hittade en presentation om informationsarkitektur av Are Halland som heter Core and Paths: Designing findability from the inside out. Den beskriver hur man kan prioritera och designa kring kärnfunktionaliteten genom att erbjuda vägar in till den och vägar ut från den. Vägar in är sätt att hitta till kärnfunktionaliteten, t.ex. webbens förstasida, Google, nyhetsbrev eller RSS:er. Vägar ut är länkar från kärnan som t.ex. tillfredsställer affärsmål och användarens sociala behov. Eller saker som får dig att återvända till siten i framtiden, som en RSS-feed.

Jag kom att tänka på detta när jag beställde biljetter på Ticnet. På Ticnet misslyckas man med kärnfunktionen. Att hitta evenemang och utföra bokningen går bra men när jag ska hämta ut mina bokade biljetter hos ett ATG-ombud måste jag dels ha en kod som kommer i ett mail, vilket känns okej, men jag måste också ha en PIN-kod som jag inte hittar i mailet. För att nå den måste jag gå in på Ticnets hemsida och klicka på Mitt Konto, en liten liten länk längst till höger på siten. Jag vet inte hur många gånger jag har stått hos ATG-ombudet med min bokningskod men utan Pin-kod och inte kunnat hämta ut biljetterna.

One thought on “Prioritera kärnfunktionaliteten

Kommentera

