Funktionella krav och interaktionsdesign

Funktionella krav är intressanta. Krav på en produkts funktionalitet. I de flesta projekt jag jobbat med, där man inte haft användaren i fokus, har det funkat så att beställaren dikterar vad som ska finnas med i produkten. Det här kanske stöts och blöts lite i brainstorming-workshops med intressenter, utvecklare och säljare. Sedan sätter man igång med systemdesign och börjar koda. På ett av mina jobb kallades detta arbetssätt Rock ‘n’ Roll.

Resultatet blir oftast en bristfällig produkt full av komplicerade funktioner som ingen använder. Det här känner fler och fler till. Man känner också till att det inte finns någon enkel lösning, någon magisk aktivitet som kan föras in någonstans, utan hela utvecklingsprocessen måste förändras. Inte krav utan behov måste inhämtas från de som faktiskt ska använda produkten och utifrån detta måste produkten designas av någon som både förstår behoven och har en känsla för hur man skapar en bra produkt. En interaktionsdesigner.

Så var kommer traditionella funktionella krav in i bilden?

Funktionella krav specificerar vad en produkt ska kunna göra. Problemet är att funktionerna i sig inte räcker för att produkten ska bli bra. Funktionerna kan utformas på en mängd olika sätt varav vissa är bättre och vissa sämre för slutprodukten. De ska in i ett gränssnitt någon stans och hur de kommer användas kommer till hög grad påverkas av hur de exponeras. En bra funktion som aldrig exponeras för användaren är värdelös.

När man jobbar med interaktionsdesign blir det naturligt att istället för att skriva en lista med krav istället ge sin interaktionsdesign (pappersprototyper, mockups, wireframes eller motsvarande) till utvecklaren. Att skriva en lista med funktionella krav känns bara onödigt, allt finns ju där. Dessutom på ett sätt som är svårare att misstolka. För det är ett annat problem med funktionella krav, de är ofta svårtolkade.

Interaktionsdesignen har även fördelen att den kan förstås av andra än utvecklingsteamet. Den går att diskutera med beställare och – kanske bäst av allt – testas på användare!

Visst, många beställare vill ha hårda fakta i form av en textuell specifikation. Men istället för att skriva en funktionell kravlista utifrån dina designer, försök få dem att förstå att du istället levererar en mer komplett specifikation i form av något de kan titta och känna på.

Lite vidare läsning:

Användbarhet i praktiken: Traditionell kravhantering

Getting Real: There’s nothing functional about functional requirements

One thought on “Funktionella krav och interaktionsdesign

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s