Tips för målgruppsintervjuer

Den senaste tiden har jag gjort en hel del målgruppsintervjuer. Här kommer några note-to-self för framtida intervjuer.

Skriv unikt intervjuunderlag för varje ny intervju

Intervjuunderlag behövs, tänkte jag. För att effektivisera skrev jag ett underlag som skulle gälla för alla intervjupersoner. Det innehöll specialfrågor för olika målgrupper.

Det här funkade bra under den första intervjun men efter att ha använt samma underlag med några småförändringar flera gånger insåg jag att frågorna måste anpassas mer. Man lär sig mycket under processen så det måste finnas tid att skriva nytt underlag mellan två intervjuer. Kasta bort det gamla underlaget, skriv helt nytt. En massa nya delar man inte tänkt på tidigare kommer upp.

Anteckna på flera papper samtidigt

Under intervjun vill man föra anteckningar dels om vad personen säger och dels vill man anteckna saker som dyker upp i huvudet men som inte direkt passar att fråga direkt då det skulle förstöra det naturliga samtalet. Anteckna sådana frågor på ett separat papper så faller de inte bort lika lätt.

Gå igenom anteckningarna direkt

Vi var alltid två som intervjuade och det gav mycket att gå igenom intervjun, via anteckningarna, direkt efteråt. Man inser att man inte har samma bild av allt intervjupersonen sade och kommer in på intressanta diskussioner och tankar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s