Användare som känner sig dumma

Min far var nära att förlora en hel dags jobb på grund av dåligt designad programvara.

Han öppnade igår förmiddags en bilaga i ett mail, en Word-fil, i Outlook. Sedan satt han och en kollega med bilagan hela dagen, gjorde tillägg och ändringar. Sparade dokumentet med jämna mellanrum. När sedan Word stängts ner och dokumentet skulle öppnas igen kunde det inte hittas, inte ens av IT-avdelningen. Som tur var kunde jag hitta filen i en obskyr temporär mapp Outlook hade skapat som hette något i stil med OU7ZW. Många har nog upplevt något liknande.

Problemet skulle vara löjligt lätt att lösa. En dialogruta när man försöker spara sin fil i en temporär mapp.

Jag kommer att tänka på en av Coopers iakttagelser i den fantastiska boken The Inmates Are Running the Asylum: Software makes users feel stupid. Drygt 10 år har gått sedan boken trycktes men den är i princip lika aktuell idag.

En märklig sak är reaktionen på ovanstående situation. Många av oss, inklusive min far, skyller inte på programvaran utan ser det som ett handhavandeproblem. ”Fan så klantigt av mig”. Vi är så vana vid att programmen ska vara svåra att använda att vi skäms när vi gör ”fel” när det i själva verket handlar om dålig design.

Jag tror det handlar om att det blivit kulturellt är fint att kunna hantera programvara som är svår att använda. Vi kallar den förresten inte svåranvänd utan ”avancerad”. Att kunna hantera ”avancerad” programvara ses som ett tecken på intelligens. I själva verket handlar det om envishet och att acceptera att programmen är dåligt designade utan gnäll.

I mina senaste inlägg har det varit en hel del gnäll på andras design. Det är inte riktigt syftet med bloggen men jag tror fler behöver gnälla på dålig design istället för att bara acceptera om vi ska få till någon förändring. Produktutvecklare är ofta tacksamma för buggrapporter men designproblem är ibland minst lika viktiga.

Kommentera

