Skip to content
september 11, 2012 / Dan Kindeborg

Alternativ till den platta backloggen

I agila utvecklingsprojekt som jag varit med i har man jobbat med en backlog som består av User stories. En User story uttrycker vad en användare ska kunna göra med tjänsten som utvecklas, och tanken är att backloggen ska vara en samarbetsyta mellan utvecklarna (som har koll på vad som byggs) och produktägarna (som ska prioritera vad som byggs). User storyn följer formatet ”Som en … vill jag … för att …”, t.ex. ”Som en kund vill jag kunna lägga en vara i varukorgen för att kunna köpa plagget”. En bra user story kan innehålla mycket information. Här får vi reda på att det finns en, visserligen vag, målgrupp (kunden) som har en drivkraft (vill köpa plagget) vilken kan tillgodoses med en åtgärd (kunna lägga en vara i varukorgen).

Men det finns problem med user stories och det finns alternativ till den ”platta” backloggen.

User Story Map

Kunden i exemplet kommer inte nöja sig med att lägga varan i varukorgen för att få sin drivkraft tillgodosedd. Denna user story är en del av något större. Vi behöver kanske produktinformation, något sätt att fylla i sina uppgifter och betala. Det blir svårt att titta på denna user story och förstå var den hör hemma i ett större sammanhang utan någon sorts kontext. Och är det ens möjligt att prioritera storyn? Att kunna lägga en vara i varukorgen är ju superviktigt men det blir värdelöst utan produktinformation eller betalningsmöjlighet.

Jeff Patton beskriver ett alternativ till den platta backloggen, som kallas User Story Map. Det handlar om att abstrahera och gruppera stories i ”aktiviteter” som är stora saker folk gör, där flera steg ingår. Aktiviteten i exemplet skulle kunna vara ”Som en kund vill jag kunna köpa ett plagg på webbsidan för att slippa gå till butiken”, som består av flera sekventiellt ordnade ”uppgifter” där en skulle kunna vara ”Lägga vara i varukorgen”. Under varje uppgift finns uppgifter av lägre prioritet, t.ex. ”Få förslag på liknande varor”:

När sedan tjänsten ska utvecklas börjar man beta av stories uppifrån och arbetar sig nedåt. Ingen behöver inte fundera på vad som är mest prioriterat av ”Lägga i varukorg” och ”Visa produktinformation” – de är båda uppgifter på högsta nivån. Och eftersom man har abstraherat backloggen i aktiviteter med sekventiella uppgifter blir det lättare för alla inblandade att förstå hur tjänsten ska hänga ihop – inga fler kontextlösa stories.

Effektbackloggen

Jag är ett stort fan av effektkartan. Kort är effektkartan en modell som visar kopplingen mellan affärsmål (t.ex. ”Få folk att köpa mer klädesplagg”), potentiella målgrupper (t.ex. ”Kunder som köper i butik idag”), användningsmål (t.ex. ”Vill slippa gå till butiken”) och åtgärder (t.ex. ”Köpa plagg på webbsidan”). Effektkartan illustreras som ett träd och dess grenar skulle kunna bli basen för en backlog:

Tanken med effektkartan är att allt som utvecklas ska kunna kopplas till affärsmålet, via målgrupper och användningsmål. Den är ett stöd för att prioritera åtgärder, då prioriteringen kan lyftas till att handla om prioriterade målgrupper snarare än funktionalitet. Dessutom kan den erbjuda en bra översikt över vad man vet om målgrupperna och vad som ska utvecklas.

Idén att knyta user stories i en backlog till effektkartans användningsmål är inte dum, det blir liksom i en User Story Map lättare att förstå kontexten, fast på ett annat sätt. I effektkartan (eller effektbackloggen) är storyns kontext är inte hur aktiviteter utförs i sekvens utan snarare vilka användningsmål, målgrupper och vilket effektmål en User Story ska tillgodose. Effektkartan kan svara på frågor som ”Varför och för vem utvecklar vi varukorgen egentligen?” medan en User Story Map kan hjälpa oss med frågor som ”Hur hänger den här varukorgen ihop med de andra user stories vi utvecklar?”.

Mer läsning

The UX of User Stories av Anders Ramsay – om stories och story maps

The new user story backlog is a map av Jeff Patton – om story maps

Presentation om Agile product management with effect maps

The Effect Backlog av Martin Christensen

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 39 andra följare

%d bloggers like this: