Skip to content
augusti 28, 2011 / Dan Kindeborg

Steget från utvecklare till UX designer

Jag blev glad när jag läste den här artikeln om hur författaren gick från att vara utvecklare till UX designer. Känner igen mig i mycket och vet att det finns många utvecklare där ute som drömmer om att göra användningstester, skapa personas och pitcha wireframes för projektledare som står redo med fogsvansen i högsta hugg. Så jag plankar Boon Chew och skriver om hur jag började med UX/användbarhet, kanske är någon där ute intresserad.

Till skillnad från artikelförfattaren hade jag läst en del högskolekurser på området ”Människa-Dator Interaktion”, men min examen är i datavetenskap. Vad jag kommer ihåg fick man lära sig om kognition, alltså hur hjärnan jobbar med information, och en hel del om tekniker som kunde användas för att beskriva hur människor arbetar med system. De hade ofta tre- eller fyrstaviga förkortningar som HTA eller GOMS.

På kurserna fick vi också öva på att rita användbara gränssnitt, vilket var kul. Så när jag och en vän fick våra första jobb som Javautvecklare på ett litet spelföretag gjorde vi prototyper för spelet med papper, pennor och post-its. När jag bytte jobb och började utveckla webbapplikationer på ett litet företag inom telekomtjänster med 5 utvecklare fortsatte jag med det.

Jag gillade verkligen att utveckla men en dag köpte jag en bok som heter Användbarhet i praktiken (nu finns den som wikibok) som förklarade hur man kan arbeta för att uppnå användbarhet på ett hyfsat lättbegripligt sätt. Det finns bättre böcker på ämnet men den här är på svenska vilket hjälper, kort sagt gjorde den jobbet för mig. Jag insåg hur användbarhetsarbete kan gå till rent praktiskt, vilket universitetskurserna inte lyckats förmedla.

Användbarhetsarbete verkade jätteintressant och det fanns en del utrymme för att påverka utvecklingsarbetet på jobbet så jag började jobba mer med design, prototyputveckling och användningstester. Efter ett tag fanns det tyvärr inte så mycket användbarhetsarbete kvar att göra, bara utveckling, så jag bytte jobb för att ta steget fullt ut.

Min nya roll, vad den nu kallas, är både roligare och jobbigare än att vara utvecklare.

Roligare eftersom man kommer närmare kvalitetsaspekterna hos en tjänst. Man känner att man gjort en skillnad i högre grad och det man gjort syns mer, det finns inget skönare än en användare som gillar ens design. Man får också jobba mer med olika typer av människor, det är kul att få intervjua en aktiemäklare eller en mekaniker och förstå hur de arbetar och tänker. Sedan är det mer kreativt, vilket kanske är roligast av allt.

Jobbigare eftersom man oftare får stå till svars för sitt arbete. Vilken chef som helst kan ha åsikter om placeringen av en knapp men få kan förstå och kritisera programkod, och jag är ofta ensam ansvarig för placeringen av knappen. Detta gör att jag känner större ansvar för det jag gör men också mer press.

Jag skrev för ett tag sedan om vilka fördelar och nackdelar som finns med att ha utvecklarbakgrund så det behöver vi inte ta igen.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 39 andra följare

