Skip to content
juni 8, 2011 / Dan Kindeborg

Produktägare i användarcentrerade agila projekt

I ett traditionellt Scrum-team är produktägaren den som prioriterar vad som ska utvecklas, den som har en vision om en produkt och den som ska sprida sin vision till teamet. Produktägaren fokuserar i sina prioriteringar på affärsnytta eller ”business value”. Det låter ju bra. Produktägaren vet vilka designbeslut som leder till mest affärsnytta. Eller?

Tyvärr har nog sällan produktägaren en riktig uppfattning om vilka features i en produkt som ger mest affärsnytta. Prioriteringarna baseras på felaktiga föreställningar om produktens användare.

Det är här användarcentrerat arbete kommer in. Vi användbarhetsexperter tar reda på vilka framtida användare produkten har, vilka som tillför mest affärsnytta och vilka mål användarna har. Vips, så kan produktägaren göra prioriteringar baserat på kunskap om de som i slutändan kommer bidra till affärsnytta när produkten går live; användarna.

Så hur hanterar man produktägarrollen i ett användarcentrerat projekt?

Jag  ser tre alternativ; sätt användbarhetsexperten i produktägarrollen, få produktägaren att prioritera rätt eller dela produktägarskapet på två.

Användbarhetsexpert som produktägare

Egentligen det mest självklara valet, tycker jag. Användbarhetsexperten har förstahandskunskap om användarna och besitter förhoppningsvis också en hel del kunskap om vad beställaren vill uppnå, speciellt om det gjorts en effektkartläggning.

Användbarhetsexperten kan sakna viktig domänkunskap så det blir extra viktigt att jobba intensivt med att stämma av (och förankra!) design och prioriteringar mot användare och beställare.

Här krävs att beställaren vågar släppa produktägarskapet till någon annan.

Produktägare med rätt fokus

Kan inte användbarhetsexperten vara produktägare gäller det att få produktägaren att använda kunskapen om användare i sina prioriteringar och släppa sina egna föreställningar om vad som är viktigt.

Återigen, har man arbetat fram en effektkarta tillsammans kan produktägaren inse kopplingen mellan affärsnytta, användare och deras mål.

Är produktägaren också beställare gäller det också att inte låta sig påverkas av folk runt omkring i organisationen.

Delat produktägarskap

Jeff McCoy beskriver här en produktägarroll som delas på två, vilket kan vara en bra kompromiss. Dels slipper man släppa hela ansvaret till en person, dels minskar arbetsbelastningen på produktägaren.

Den ena halvan av produktägandet kallas Product Manager och är den mer traditionella produktägaren som representerar beställaren och har koll på det affärsmässiga. Den andra delen är Product Steward, användbarhetsexperten som representerar och har koll på användarna.

Mer läsning

Lean UX, Product Stewardship, and Integrated TeamsCooper Journal

UX Designer as Product Owner på Perception Is The Experience

Agile UX Roleskaeru

12 Best Practices for UX in an Agile Environment av Jeff Patton

About these ads

11 kommentarer

Lämna en kommentar
  1. Martin / Jun 8 2011 12:59

    Bra artikel! Jag skulle dock säga att ha en interaktionsdesigner som ensam produktägare skulle ta tid ifrån andra UX-aktiviteter som denna interaktionsdesigner borde göra, därför röstar jag alltid för delat produktägarskap. Jag ser på ett produktägarteam med samma självklarhet som ett utvecklarteam, med motsvarande transparens och kommunikation.

  2. Dan Kindeborg / Jun 8 2011 14:18

    Ja, du har rätt i att det tar värdefull tid.
    Fast samtidigt tycker jag prioritering blir en naturlig del av UX-arbetet och man kan ju alltid vara två interaktionsdesigners :)

  3. Peter / Jun 9 2011 07:32

    Jag håller inte med. ;-)

    Kanske för att jag har en annan syn på produktägaren. Produktägaren är för mig en person som tar in och väger åsikter från alla ”stakeholders” i projektet. Må det vara kunder, säljare, systemarkitekter, andra chefer/avdelningar, interaktionsdesigners, grafiker, programmerare, folk med åsikter, agila evangelister, whatevers. Jag tror att specifika kompetenser som t.ex. interaktionsdesign eller chefsskap är ointressanta i sammanhanget och ibland mer kan fälla då produktägaren blir subjektiv i vissa hjärtefrågor. I min erfarenhet har det fungerat bäst om en produktägare agerar som en ”hub” för all kunskap och diskuterar och synkar allas åsikter för att hitta (och bestämma) lämpligaste vägen framåt.

    • Martin / Jun 9 2011 07:55

      Jag håller med dig, Peter. Det där är dock en utopi.

      Skälet till att sådana där konstiga människor som Dan och jag uttrycker oss som vi gör är att idag är UX-rollen mycket nedtryckt i skorna. En UX:are har (eller ska ha) förmågan att vara med från idé till produktutfasning, för att se till att användarupplevelsen blir optimal, vilket i de allra flesta fall är vad som verkligen ger värde till kund/organisation i det långa loppet.

      Vi UX:are hamnar dock oftast i någon testroll när allt är ingenjörsdesignat och färdigkodat. Med lite tur så får vi designa efter att någon annan skrivit stories/krav. Så, vad vi strävar mot i denna position är mer inflytande över hela processen och då skulle jag säga att ett mer delat produktägarskap (där typ analytiker, ux:are, produktägare, affärsägare, m.fl, kan samspela) är att föredra.

      • Peter / Jun 9 2011 08:17

        Utopi och Utopi ;-)

        Jag har jobbat med produktägare som har lyssnat och vägt, med produktägare som har en mer specialistbakgrund och med ett ”produktägar”-council. Council fungerade ungefär lika bra som produktägare med specialistbakgrund. Min egen teori om varför är för att ingen hade det uttalade ansvaret, utan alla försökte vara alla andra till lags vilket slutade i ett ”meh”. Om ni kör council kan jag verkligen rekommendera att använda er av priority markets för att förhindra ”klapp-på-ryggen”-syndromet.

        Däremot tror jag inte heller att ”one-solution-fits-all”, utan för mig handlar det helt enkelt om att hela tiden anpassa/optimera/förändra till ett arbetssätt som är perfekt anpassat för just din omgivning och dina arbetskamrater. Notera dock att målet hela tiden flyttar på sig ;-)

    • Dan Kindeborg / Jun 9 2011 08:58

      Härligt med lite mothugg, äntligen :)

      När man ska prioritera en backlog ska affärsnyttan komma i första rummet, annars finns det risk för att prioriteringen bygger på felaktiga uppfattningar och att den som skriker högst får sin vilja igenom. Det finns alltid gömda agendor och det ska inte handla om åsikter, det ska handla om kunskap.

      • Peter / Jun 9 2011 09:06

        Sen är ju just ”affärsnytta” en hemskt subjektiv företeelse som sällan definieras och ofta debatteras. ;-)

      • Dan Kindeborg / Jun 9 2011 09:49

        Mja, min poäng är just att affärsnytta inte behöver eller ska vara subjektiv.

        Vi UX-nissar (bättre term än interaktionsdesigner?) menar att affärsnytta uppstår i användningen av en produkt.

        För att nå affärsnytta måste vi hitta användarnas drivkrafter att använda vår produkt, vilket vi gör genom t.ex. intervjuer, enkäter och observationer. Vi designar sedan funktioner och interaktion som stöder drivkrafterna.

  4. Martin / Jun 9 2011 10:56

    Och det faktum att vi UX-nissar (klart bättre än interaktionsdesigner, som oftast bara gör en del av UX-arbetet) verkligen fokuserar mot affärsnytta på ett metodiskt vis gör att vi tror att vi hajar affärsnytta bättre än alla andra, därför vill vi vara produktägare. Sen om det faktiskt är så låter jag vara osagt.

  5. Bengt Göransson / Jun 11 2011 16:20

    Ett produktägarteam är att föredra. Jag tycker mig se en övertro inom vårt område att vi användbarhets- (välj vad du vill) kan allting om effekter, effekthemtagning, värdenätverk, affärsutveckling etc. Det är mycket mer komplicerat med affärs- och verksamhetsutveckling än att göra en effektkartläggning. Visst behövs vår kompetens i ett produktägarteam, men det behövs även andra kompetenser. Om man utifrån sin specialistkompetens inom användbarhet skall agera produktägare måste man vara mycket ödmjuk inför uppgiften och inse att kvalitet i användningen (quality inUse) bara är en kvalitet bland många. Förvisso den kvalitet vi högaktar mest :-)

Trackbacks

  1. Lean UX is amazing « Helt sonika

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 39 andra följare

%d bloggers like this: